Kom in contact met mensen die willen stoppen met roken en vraag advies aan ex-rokers op dit forum.

Welkom, dit forum is nieuw en nog erg leeg. Word lid en help ons om een gezellig stoppen met roken forum op te bouwen! We moeten ergens beginnen. :o)

menno

gelukt :-)

27 sep 2017, 21:22

ik ben gestopt en hou het al ruim 2 maanden vol, dankzij/met behulp van de e-sigaret :-) vandaar mijn verhaal als voorbeeld voor anderen:

ik was 16 toen ik echt "gewoon" begon te roken. Stoer !! Mijn hele familie rookte, veel mensen deden dat, dus het was gewoon.
Oke, je moet het echt willen en doorzetten, maar als je echt wil dan lukt het. Je rookt. Net als iedereen.
Eerst sigaretjes. Later zware shag. Net als mijn vader.

Ik heb dat 30 jaar volgehouden. Wilde ook nog niet stoppen. Vond het nog steeds lekker en mijn vrouw rookt ook (en mijn zoon).
Maar er was wat veranderd: ik kreeg de griep en daarna een longontsteking.
Niet 1 keer, maar 2 keer vrij kort achter elkaar.
Op een scan was (gelukkig) niets te zien, wel een litteken door die ontsteking.
Na die 2de keer (weer niets te zien op de longfoto) had ik wel zoiets van: krijg ik dit iedere keer als ik verkouden ben/griep heb gehad???
Want tussen de 1ste en 2de zat ook een lichte longontsteking denk ik, dus eigenlijk zijn het er 3.
Mag ik het in verband brengen met roken? Ja, het is een van de longziekten die gelinkt zijn aan roken*.
Het was voor mij de belangrijkste motivatie om te stoppen.
Samen met het feit dat het nou wel erg duur begon te worden: 8 euro voor een pakje shag !!

Dampen:
Ik had al ervaring met dampen. Als goedkoper alternatief. Het gedoe met opladen, vullen, lekken,
schroom..... Ik ken het. Tot ik langzamerhand steeds meer collega's en op straat mensen zag e-smoken.
Ik was weer terug gestapt op planten roken. Maar met die laatste longontsteking !?!
Dus dampvloeistof geregeld en e-smoker opgeladen en zo even gerookt.
Ik mocht van mezelf nog wel even een tijdje 4 echte sigaretten per dag: 1 bij ontbijt (de lekkerste),
bij de lunch (ook een lekkere), na het avondeten (ook een hele lekkere) en vlak voor het slapen gaan.
Die laatste sloeg ik wel eens over. Vergat ik. Geen behoefte aan. Was qua nicotine al "verzadigd" door de e-smoker.
Tot een zaterdagnacht: ik zou naar bed gaan en zag die laatste liggen. Stak m op ......en dacht: ik moet even gaan zitten.
Maar ik zat al. Ik schrok echt van de impact van die ene. Die laatste echte sigaret.
Dit was bijna een week na het herstel van de longontsteking.

Gestopt met tabak.
Vanaf de volgende dag ben ik echt alleen gaan e-smoken of dampen. Ik zat op 11 mg nicotine.
Ik wilde er zo snel mogelijk van af, dus ging dat zo snel mogelijk afbouwen, had ik mezelf voorgenomen.
Ik kon de 11 mg vloeistof mengen met 0 mg, en maakte zo zelf 8,5 mg.
Na een krappe week 11 mg en 4 dagen 8,5 mg ging ik snel naar 6 mg. Deze laatste kun je zo kopen.
Die 6 mg verdunde ik zelf naar 3 mg. Dat rookte ik 3 dagen. Toe verdunde ik de 3 mg naar 1,5 mg.
Ik kreeg het toen wel zwaar: werd chagrijnig en had nog wel wat andere ontwenningsverschijnselen.
Om mij heen zei men: verhoog weer terug naar 3 mg en blijf daar een tijdje op. Je gaat te snel.
Net als het ontwennen van medicijnen. Je moet je lichaam tijd geven te wennen.
Maar ik zette toch door: bleef een krappe week op 1,5 mg. En toen kwam de 0 mg.
Dat had ik 2 dagen volgehouden. Dat sloeg nergens meer op, 0 mg. En dat was ook mijn bedoeling.

Dus ik was gestopt. Maar de behoefte bleef nog wel.
In de ochtend. Bij de lunch, na het avond eten. Maar vooral in de avond had ik het moeilijk.
Overdag is er genoeg afleiding. In de avond niet zo.
Mijn vrouw mocht gewoon doorroken. Ook in de auto. Het deed me niet zo veel.
Als ik het echt even te zwaar kreeg deed ik me te goed aan snacktomaatjes en snackkomkommertjes.
Ik heb er kilo's van weggekauwt. Kauwgom was het niet voor mij. Daar heb je zo snel de smaak van uitgekauwd.
Drop hielp ook wel, maar ja: veel suiker en zout.

Zo ben ik dus gestopt. Voor de eerste keer. Bij een longfunctie meting bleek dat ik wel longen heb
die ouder zijn dan mijn leeftijd, die zijn 10 jaar ouder dan ikzelf ben, maar geen copd en/of astma.
Ik ben dus net op tijd gestopt zei men. Voor je dat soort klachten gaat ontwikkelen.

Ik hoop voor de korte toekomst even geen belangrijke moeilijke dingen te moeten meemaken
waardoor het roken een troost zou kunnen bieden. En voor de lange termijn: ik hoop snel te merken dat
ik het roken ben vergeten. Ik denk er nog veel aan. Meer van: ik ga nu even roken, want ik heb er nu even tijd voor.
O nee, ik rook niet meer.

Het beter ruiken en beter proeven is leuk om mee te maken. Maar went misschien ook wel snel.

Ik ga het volhouden: hou veel geld over. Ik heb gedaan wat mijn baas niet doet: mezelf een opslag gegeven ;-)

SUC6 met stoppen allemaal. Hou vol !!!

* "(mee)roken: rokers hebben een vier keer zo grote kans op een longontsteking",
bron: https://www.longfonds.nl/longontsteking ... ontsteking

Charlotje

Re: gelukt :-)

25 nov 2017, 14:00

Hoi Menno wat super goed van je!!
Hou j e het nog vol?
Ik hoop dat je nog eens kijkt op deze forum

Pisces

17 dec 2017, 15:56

goed van jou, jij bent wel op tijd gestopt ...ik hoop tenminste dat je nog steeds gestopt bent .
Ik was te laat ,althans ,tijdens de voorgaande keren had ik nog op tijd kunnen zijn maar ik was zo hardnekkig verslaafd dat ik echt veel meer rookvrije periodes nodig had voor ik kon accepteren dat roken echt een slecht idee is als je copd hebt.
Ik heb ook nog wel even een e-sigaret geprobeerd maar dat werkt niet voor mij.
Nu weer gestopt met Nortrilen, een middel dat ook als anti-depressiva werkt .
Ik heb nu al weer 100 dagen niet gerookt maar het blijft link.
Zo denk je echt : 'ik ga nooit meer roken "en het volgende moment zou je zo wel op willen steken .
Maar dan doen we niet ...
Afbeelding

stoneywise

29 dec 2017, 12:09

mocht je het risico lopen dat je weer gaat roken steek dan geen sigaret op, gebruik je damper met nicotine. Als je te snel wilt gaat het eerder mis.

groet